Mobil-App készítése

A sikeres iOS és Android mobil app fejlesztés lényege több mint egy ötlet megvalósítása.

Bővebben

Mobil app Üzleti Modellek



Hogyan értékesítsük a mobil alkalmazást?

A mobil app (mobil alkalmazás) megjelenése számos vállalat számára meglehetős nehézségeket állíthat fel, ha a mobil alkalmazás fejlesztés szóba kerül. Hiszen teljesen más megközelítésből kell egy mobil app-ra tekinteni üzleti szempontból, mint azt korábban megszoktuk. Még a PC alapú szoftverfejlesztés üzleti modell a szoftver licenszekre alapozott, a mobil alkalmazások tekintetében ez a modell, nem minden esetben alkalmazható. mobil app uzleti modell

Most összeszedtük a legnépszerűbb értékesítési modelleket, hogy segítséget nyújtsunk a legmegfelelőbb modell kiválasztásában. Mielőtt azonban tovább mennénk, fontos leszögezni, hogy jelenleg Magyarországi vállalkozás számára a Google nem kínál üzleti lehetőséget. Sajnos. A kereskedelmileg támogatott országok listájában nem szerepel Magyarország. Azonban van más lehetőség is az alkalmazások értékesítésére, vagy az alkalmazáson belüli értékesítésre. De erről majd később. Most nézzük az üzleti modelleket.

Alkalmazás értékesítése:

A klasszikus és talán a legelterjedtebb módszer amit manapság alkalmaznak. A hagyományos szoftver licensz értékesítéssel azonos. Az elkészült mobil alkalmazást pénzért árulják. 

Free-minimum

Ez egy komplexebb modell, mely lényege, hogy ingyen adjuk a mobil alkalmazást minél nagyobb közönség számára. 

a) A bevételi forrás lehet ez esetben az alkalmazás tovább fejlesztett változata, mely jóval több funkcióval bír az ingyenesen elérhetőhöz képest. 

b) Az ingyenes alkalmazást meg lehet pakolni reklámokkal, majd aki reklámmentesíteni szeretné, szintén fizet. 

c) Illetve egy további népszerű verziója a free-minimum modellnek, ha az app-ot ingyen letölthetővé tesszük, és a tartalom csomagokért kérünk külön díjat. Hasonlóan mint egy játékprogram esetében, ahol ingyenesen elérhető teljesértékű szoftver viszont a további pályákat már meg kell vásárolnunk.

mobil app uzleti modellÜzleti tevékenység kiterjesztése a mobil világ felé

Számtalan módszer létezik, hogyan lehet egy vállalat tevékenységét kiterjeszteni a mobil eszközökre, azonban most a két legnépszerűbbet szeretném bemutatni.

1. Meglévő üzletág erősítése: A vállalkozás alapvető szolgáltatásait felturbózó mobil alkalmazás. Jó példa lehet erre, ha egy étterem hálózat étel kínálatának mobil alkalmazását vesszük, ahol a menüben az ételek mellé leírják a készítés módját és minden hasznos információt amit tudni érdemes róla. A mobil alkalmazás pedig felturbózza az alapfunkciókat, hogy meg is mondja, melyik étterem van a legközelebb, és akár egy gombnyomásra asztalt is foglalhatunk.

2. Terjeszkedés, új vásárlók megszerzése. A mobil felhasználók szívesen töltenek le érdekes és jól használható, hasznos mobil appokat. Ha vállalat egy olyan terméket gyárt amit szélesebb körben szeretne ismertté tenni, tökéletes piacra találhat a mobil felhasználók között. Gondoljunk bele, ha egy adott terméke nem túl népszerű, mert mondjuk a marketingre keveset fordít, hogyan szerezhetne több vásárlót? Tanítsa meg az ügyfeleknek a használatát és a termék jóságát. Ez meglehetősen költséges is lehetne, ha reklámokra gondolunk. De mi lenne ha egy QR kódot helyezne el a terméken, ami tartalmaz minden fontos információt? Esetleg egy linket a youtube-ra? Mivel a QR kód használata nagyon népszerű, bizonyára sokan leolvasnák és megismernék a terméket. Már csak hab a tortán, ha saját mobil alkalmazás segítségével, a leolvasott kód alapján további érdekes információkat ismerhet meg az érdeklődő.

A mobil app mint szolgáltatás

Egyre népszerűbb üzleti modell, melyben a mobil alkalmazás egy szolgáltatásra történő előfizetés esetén érhető el, és a szolgáltatás kapcsolt funkcióit valósítja meg. Gondoljunk itt akár egy számlázó programra, melynek a mobil verziója különböző statisztikai információk megjelenítését teszi lehetővé. 

De ebbe a kategóriába tartozhat akár egy online fogadási rendszer, ahol mobil alkalmazás segítségével lehet fogadásokat kötni a már előre regisztrált felhasználóknak. Hasonlóképp ebbe a kategóriába tartozhatnak a cloud alapú szolgáltatások.

A mobil app mint egy előfizetés

A megvásárolt mobil app egy előfizetés. Talán a legjobb példa erre az újságok. A mobil app letöltésével, gyakorlatilag a felhasználó előfizet egy újság valahány (akár éves) példányára. Az iPad megjelenését követően vált ez a modell népszerűvé, és valójában az iOS rendszerek esetében az újságos stand és könyvespolc appokra épül. Android esetében kicsit más a helyzet, de mindkét platformon találkozhatunk hibrid megoldásokkal, ahol a mobil alkalmazás végzi az előfizetett tartalom megjelenítését. 

Meglévő technológiák mobilizálása

A közeljövőben minden bizonnyal óriási szerepet fog kapni, hiszen ebben a modellben kerül a hagyományos PC-s világ alkalmazása át a mobil eszközre. Egyre több szoftverfejlesztő ismerte fel, hogy az asztali számítógépeket előbb-utóbb leváltja a notebook vagy a Tablet. Valóban nehéz elképzelni elsőre, hogy egy számviteli cég a jövőben tableteken keresztül végezné az adatfeldolgozást. Valójában nem is erről van szó, mintsem inkább azon alkalmazásokról, melyek tényleg hatékonyan használhatók a mobil eszközökön, legyen akár CRM vagy HR rendszer. 

A weboldal kiterjesztése mobilra

Kis és közepes vállalkozások számára a legjobb alternatíva lehet, ha webes szolgáltatásukat szeretnék mobilon is elérhetővé tenni. A modell elsősorban a meglévő webes szolgáltatásokra épül, ahol a weboldal kiemelt szolgáltatásait ötvözi a mobil eszköz adottságaival és ebből áll össze a mobil app. A weboldal API-jain keresztül éri el a portál szolgáltatásait. Pl. facebook mobil alkalmazása. A mobilra optimalizált weboldal, vagy esetleges HTML5 weboldal nem helyettesíti, hiszen aligha lenne képes bármely webes technológia egy adott készülék funkcionalitását oly mértékben kihasználni mint egy natív alkalmazás.

Reméljük cikkünkkel segítettünk kicsit eligazodni a mobil app fejlesztés okozta fejtörésben amit az üzleti modellek sokszínűségéből fakadó megannyi ismeretlen tényező okozhat.

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of the site have already been set. A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk